Finansowanie społecznościowe jako alternatywna dla dotacji unijnych forma finansowania biznesu

Finansowanie społecznościowe jako alternatywna dla dotacji unijnych forma finansowania biznesu

Crowdfunding to forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczność, która jest lub zostanie wokół tych projektów zorganizowana. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem. Upowszechnienie się Internetu pozwala na łatwe informowanie o projektach i tworzenie wokół nich społeczności, co przyczyniło się do rozwoju zjawiska crowdfundingu.

Na świecie istnieje ponad 600 portali promujących finansowanie społecznościowe (ang. crowdfunding). Na każdym z nich pomysłodawca ma możliwość opisania swojego pomysłu, ustalenie nagród i cen dla wspierających, określenie celu finansowego i horyzontu czasowego oraz zbieranie pieniędzy na sfinansowanie pomysłu. Mogą to być pomysły dotyczące projektów biznesowych, kulturalnych albo społecznych. Wg szacunków Deloitte w  ubiegłym roku sfinansowano w ten sposób projekty na łączną kwotę ok. 3 mld dolarów.

W Polsce również działa kilka portalów promujących tę formę finansowania przedsięwzięć.

Są to m.in.:

  • polakpotrafi.pl – różne typy projektów, możliwy jedynie crowdfunding nieudziałowy;
  • wspieram.to – różne typy projektów, możliwy jedynie crowdfunding nieudziałowy.
  • beesfund.com – crowdfunding udziałowy i nie udziałowy;
  • myseed.pl – crowdfunding udziałowy i nieudziałowy;
  • crowdfunders.pl – grupowy zakup nieruchomości komercyjnych;
  • wspieramkulture.pl – projekty kulturalne;
  • siepomaga.pl – projekty charytatywne prowadzone we współpracy z Organizacjami Pożytku Publicznego posiadającymi pozwolenie na prowadzenie zbiórek publicznych;
  • megatotal.pl – projekty muzyczne;
  • clipontheroad.pl – teledyski,

Największą barierą na jaką napotykają Polacy chcący wspierać pomysły ideą crowdfundingu są regulacje prawne. Chociaż finansowanie społecznościowe jest w Polsce legalne, to warto korzystać z rozwiązań technicznych i prawnych oferowanych przez specjalne portale, które w większości przypadków zapewniają ochronę zarówno autorów projektów, jak i osób wspierających pomysły za ich pośrednictwem.

Wybierając portal należy zwrócić szczególną uwagę na kilka kwestii:

  1. opłaty – niemal każdy portal pobiera prowizję od zebranego kapitału, należy przewidzieć ten koszt planując budżet minimalny projektu
  2. rozwiązanie prawne – w Polsce stosowane są różne modele funkcjonowania portali i od ich właścicieli warto dowiedzieć się na temat szczegółowych wymagań i możliwości – różnica może dotyczyć np. obowiązków podatkowych które występują przy niemal każdym projekcie, praw chroniących wspierających lub ich braku, a także dopuszczalnych typów projektów
  3. porównywalne projekty – warto poszukać projektów podobnych i dowiedzieć się jak ich twórcy promowali projekt i z jakim skutkiem
  4. dostępność wtyczek społecznościowych – każdy projekt warto promować w mediach społecznościowych wśród znajomych i zachęcać każdą osobę do udostępniania informacji o zbiórce
  5. ofertę dodatkową – jeżeli projektodawcy mogą skorzystać z różnych usług dodatkowych, oznacza to, że właściciel portalu przewidział potencjalne potrzeby twórców i jest gotów wspierać ich merytorycznie, by mogli skupić się na projekcie – usługi dodatkowe najczęściej są dodatkowo płatne

Jedne z największych ma świecie projektów sfinansowanych ideą crowdfundingu to:

  • Smartwatch Pebble – kwota: 10 266 845 $, liczba wspierających: 68 929, rok: 2012
  • Odtwarzacz Pono Music – kwota: 6 225 354 $, liczba wspierających: 18 220, rok: 2014
  • Drukarka 3D FORM 1 – kwota: 2 945 885 $, liczba wspierających: 2 068, rok: 2012

W Polsce największy projekt na portalu polak potrafi.pl został sfinansowany przez ponad 1000 osób uzyskując blisko 100.000zł kapitału.

W naszym kraju działa Polskie Towarzystwo Crowdfundingu, które promuje określenie „finansowanie społecznościowe” jako polską nazwę dla zjawiska crowdfundingu, oraz którego celem jest kształtowanie otoczenia prawnego i gospodarczego tak, aby umożliwić powszechny dostęp do finansowania społecznościowego jako źródła kapitału w Polsce.

Więcej na temat finansowania społecznościowego można znaleźć m.in. na portalu crowdfunding.pl lub w formie drukowanej – w książce Karola Króla Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności, Warszawa 2013.

Źródła:

  1. http://pl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding
  2. http://tvn24bis.pl/informacje,187/crowdfunding-czyli-jak-dostac-pieniadze-na-biznes-od-internautow,421119.html
  3. http://crowdfunding.pl/crowdfunding-w-polsce/

Skomentuj

*Wymagane pola Please validate the required fields

*

*