NOWA PERSPEKTYWA FINANSOWA UNII EUROPEJSKIEJ NA LATA 2014 – 2020

Jednym ze sposobów na rozwój firmy jest rozszerzenie rynków zbytów, a więc wejście na nowe rynki zagraniczne. Dla wielu zarządów województw jest to jeden z tematów priorytetowych, a co za tym idzie został uwzględniony w regionalnym programie operacyjnym (RPO) danego województwa w aktualnym rozdaniu (2014-2020).
Dofinansowaniu mogą podlegać m.in. następujące koszty:
- strategia finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej
- określenie potencjalnych partnerów handlowych, wyszukiwania i doboru partnerów na wybranych rynkach zagranicznych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych (także ich przeprowadzenie),
- opracowanie koncepcji marki/wizerunku przedsiębiorstwa na wybranym rynku zagranicznym (w tym, np. doradztwo dotyczące projektowania materiałów promocyjnych i reklamowych, stron internetowych, aplikacji mobilnych), przeznaczonych do promocji i sprzedaży na docelowych rynkach zagranicznych,
- uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktu/usługi na docelowy rynek zagranicznych (certyfikaty, pozwolenia, homologacje, itp.),
- dostosowanie produkcji (produktu i jego właściwości) bądź usług do wymagań docelowego rynku zagranicznego (np. koncepcja marki, jego opakowania, rozmiary produktu, jego opracowanie, minimalne standardy świadczenia usług),
- usługi w zakresie tłumaczeń związanych z projektem,
- udział w imprezach targowo-wystawienniczych zorientowanych na rynki zagraniczne – wynajem, budowa i obsługa stoiska wystawienniczego, w tym:
- wynajem od organizatora targów lub jego oficjalnego przedstawiciela powierzchni wystawienniczej i jej zabudowa,
- usługi w zakresie obsługi technicznej powierzchni wystawienniczej (media, sprzątanie, itp.),
- obsługa stoiska przez tłumacza,
- ubezpieczenie powierzchni wystawienniczej od odpowiedzialności cywilnej,
- usługi w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną, kosztami spedycji,
- opłata rejestracyjna oraz inne opłaty związane z możliwością uczestniczenia w wydarzeniu,
- koszty reklamy na imprezie targowo-wystawienniczej: wpis do katalogu targowego, reklama w mediach targowych,
- usługi w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
- podróże służbowe w związku z udziałem w imprezie targowo-wystawienniczej jako wystawca, na czas udziału w imprezie targowo -wystawienniczej oraz czas niezbędny na dotarcie oraz powrót – w tym: bilety lotnicze (kwalifikowalny koszt do wysokości ceny przelotu w klasie ekonomicznej), bilety kolejowe, (kwalifikowalny koszt do wysokości ceny przejazdu w II klasie), bilety autobusowe, zakwaterowanie, ubezpieczenie na czas podróży, uzyskanie niezbędnych wiz, diety według stawek określonych w przepisach.
Do wydatków kwalifikowanych w ramach niektórych konkursów można zaliczyć także koszty przygotowawcze – doradztwo w zakresie opracowania strategii/planu działalności międzynarodowej (lub modelu biznesowego nakierowanego na rozwój przedsiębiorstwa w kierunku eksportu), poniesione przed dniem złożenia wniosku, jednak nie wcześniej niż 18 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.